Cr Navigator
Case study:Projekt Ekobiura Axel Springer Polska „AXELKI na zielono, czyli tygodniowy rozkład jazdy”
powrót

 „AXELKI na zielono, czyli tygodniowy rozkład jazdy” to tytuł akcji podsumowującej projekt ekobiura u polskiego wydawcy m.in. Newsweeka, Forbesa, Auto Świata czy FAKTu. Niemal dwuletni projekt ruszył na początku 2008 roku. Inicjatywa ekobiura powstała w polskim wydawnictwie i w znacznie większym stopniu zainspirowany był przez rodzime trendy ekologiczne na krajowym rynku, niż przykłady z niemieckiej centrali koncernu. Wdrażanie projektów ekologicznych zbiegło się też z decyzją zarządu Axel Springer Polska, aby firma stworzyła własną politykę CSR. To była nowość wśród firm wydawniczych w Polsce.

 
Dobór standardów
                                                                  
Zaczęliśmy i w zasadzie zakończyliśmy temat organizacji ekobiura w kwestii najważniejszej z punktu widzenia wydawcy tak wielu tytułów, czyli papierze. Dwa lata temu zaczęliśmy eksperymentować z papierem do drukarek – celem było całkowite przejście na papier ekologiczny. Od tego czasu zdobyliśmy doświadczenie i wiedzę na skutek współpracy z licznymi dostawcami, kilkoma markami, pracowaliśmy nad doborem gramatury papieru ekologicznego, ponieważ na początku sami nie do końca wiedzieliśmy, czym w rzeczywistości jest papier ekologiczny: czy jest nim szybko odnawialny lśniący biały papier z eukaliptusa, czy szary z makulatury.
Prawdą jest, że nie wszystkim na początku odpowiadały zachodzące zmiany. Szary papier nie był dobrze odbierany, istniały także obawy, że ucierpi przez to wizerunek firmy. Tymczasem właśnie wizerunek, w szczególności – promotora ekologii w branży, był punktem wyjścia dla projektu ekobiura. Utrudnieniem dla procesu był także fakt, że wiele z naszych  drukarek  zacinało się notorycznie od papieru z makulatury, a cała akcja przynosiła więcej strat niż pożytku. Wysiłki jednak okazały się owocne: obecnie mamy na rynku znacznie większy wybór ekologicznego papieru odczuwalnie lepszej jakości,  a pracownicy przyzwyczaili się do szarego papieru i korzystanie z niego w firmie stało się oczywistością.

Biurowe „3 R”

Równocześnie organizowana była selektywna zbiórka odpadów w biurach, negocjowano z administracją budynków, organizacjami odzysku, recyklerami. Finansowo firma niewiele zyskała na zmianach w gospodarowaniu odpadami, choć zauważalnie zmniejszyły się koszty ponoszone na wywóz śmieci. Jeżeli chodzi o recykling, jedynie makulaturę udaje się sprzedawać, uzyskane w ten sposób środki przekazaliśmy na potrzeby schroniska dla psów. Polski oddział Axel Springer poruszył także kwestię zużytego elektrosprzętu za pośrednictwem poszczególnych projektów, np. zbieraliśmy stare komórki, nagradzaliśmy projekty graficzne o tematyce środowiskowej.
 
Big picture

Zwykle projekt ekobiura ma dwa podstawowe cele: uporządkowanie kwestii odpadowej i energetycznej w biurach oraz stworzenie nici porozumienia z pracownikami, a wszystko to pod hasłem ekologii. Axel Springer Polska zatrudniający około 800 pracowników, wśród których większość stanowią dziennikarze i publicyści, miał za zadanie przekonać do projektu ludzi, którzy kreują opinie w masowych mediach, a ich zadaniem jest krytyka innych. Jest to grupa nieskłonna do akceptowania narzucanych standardów, nawet sugerowanych przez własnego pracodawcę. Długo szukaliśmy kreacji, która naszych dziennikarzy zaprzyjaźni z ekologicznymi inicjatywami. Tak powstała sesja zdjęciowa, utrzymana w konwencji kreskówki, z udziałem naszych pracowników jako modeli.
 
AXELKI na zielono, czyli przemysł papierniczy eko


 „AXELKI na zielono, czyli tygodniowy rozkład jazdy” to zestaw pięciu tematów, dotyczących różnorodnych kwestii - od oszczędzania energii w biurze, przez podwożenie się wzajemne do pracy, uprawianie sportu dla zdrowia, na zrównoważonym podejściu do papieru skończywszy. Najistotniejszy z naszego punktu widzenia temat zatytułowany jest „Gazeta to dobry (eko) produkt”. ASP stara się za pośrednictwem tego projektu podjąć debatę z panującym  na rynku przekonaniem, jakoby papier był produktem szkodliwym z punktu widzenia ekologii, zaś przemysł papierniczy jest jedynie źródłem masy odpadów oraz przyczyną zagłady lasów równikowych. Jako branża papierowa, chcemy pokazać – także własnym pracownikom – że papier może być ekologiczny, a wszystko zależy od zrównoważonego podejścia do tematu. W tym celu konsekwentnie ograniczamy zwroty publikacji, optymalizujemy nakłady drukowane, sprawdzamy pochodzenie drewna, a nawet inwestujemy w przyszłościowe projekty związane np. z produkcją papieru z eukaliptusa.
 
Pracownik- Ambasador


Do projektu Ekobiura przekonać należało przede wszystkim osoby, które na co dzień odczuwają jego skutki. Dlatego właśnie każdy etap projektu zaangażowana była konkretna grupa pracowników ze wszystkich działów: m.in. z administracji, IT, działu zakupów, również graficy, poszczególne redakcje, działy foto. Konkursy i nowe rozwiązania zawsze są ogłaszane w Intranecie, mailingiem oraz na plakatach w najważniejszych miejscach budynku, tak by wszyscy mieli do nich swobodny, nieunikniony dostęp.  Przykładem jest tu sesja zdjęciowa ilustrująca projekt, – kreskówkowe zielone AXELKI witały wchodzących do pracy na drzwiach frontowych.

Międzynarodowa korporacja, a lokalny zasięg

Niemal dwa lata temu, kiedy rozpoczęliśmy polską edycję projektu ekobiuro, ASP odbyło konsultacje z działem CSR w Niemczech. W ojczyźnie wydawcy Axel Springer elementy projektu ekobiura wprowadzono już na początku ubiegłej dekady. Selektywną zbiórkę w Niemczech zaimplementowano w 1993 roku z racji powszechnego obowiązku nałożonego przez prawodawcę. Dzisiaj system wygląda tam nieco inaczej niż w Polsce.  Różnica polega m.in. na tym, że nie zbiera się osobno plastiku czy metalu, ale wszystkie opakowania ze znaczkiem „nadaje się do recyklingu” razem. Akcji edukacyjnych jako takich nasi niemieccy koledzy nie prowadzili, podobnie nie prowadzono ich także w pozostałych europejskich spółkach. W Niemczech nigdy nie zdecydowano się także na powszechne wprowadzenie papieru z makulatury do biur – zrealizowane przez nas sesje zdjęciowe z pracownikami zrobiło duże wrażenie na centrali. Florian Nehm, szef CSR dla całego koncernu, rozesłał polskie kreskówki do wszystkich wydawców z grupy Axel Springer jako wzór.


Średnia ocen: 0.00 , Suma ocen: 0, Głosów: 0
Oceń: